onsdag 6 maj 2015

Idag tänkte jag visa er vad man kan göra med tråkiga bokomslag man har. Detta blocket köpte jag billigt i en affär vi har här, tror bara de kostade 10 kr eller något sånt. Men tycker att den ser lite tråkig ut så gjorde en make over och tycker den ser mycket bättre ut nu.






Det första man måste göra är att öppna upp spiralen och ta bort boksidorna. Du behöver inte vara orolig för att göra sönder den för man kan bara göra på ett sätt och när man är klar sätter man bara tillbaka dom


Efter jag gjort det så valde jag vilka stenciler jag ville ha på min bok. Min tanke var skola så det blev sånt som har med skolan att göra. Tid, bokstäver, linjal osv.





När jag är nöjd med den så tog jag gesso och blandade lite pigmentfärg i och målade över hela bokomslaget. Detta för att färgen ska fastna bättre sen. Det går lika bra med vanlig akrylfärg.


När allt är täckt så dekorerade jag den med lite kugghjul. Några av dom ville jag ha lite höjd på så dom satte jag fast med fästkuddar. Dom andra limmade jag på. Tog även min pearl maker pen och gjorde lite mönster med. Måla sedan allt en gång till. 



Här är det färdiga resultatet av mitt dekorerande. Nu ska den bara målas med gesso innan den andra färgen kommer på.


Här är den målad och jag känner mig nöjd. Jag limmade även på lite blommor och satte på lite bling bling tills jag blev nöjd. Då det är ett hål i framsidan valde jag att tejpa för ett glansigt papper där. 




Här är den färdiga framsidan


och den färdiga baksidan. 

Hoppas att ni blev lite inspirerade nu och lycka till. Fråga gärna om det är något oklart.

DT//Johanna 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar