söndag 18 oktober 2015

Blocks card

Idag tänkte jag visa ett block card, som jag absolut var tvungen att göra så fort jag såg den. Ska även försöka förklara hur man gör. Men det finns även ett youtubeklipp som man kan titta på som jag hittade här>>>

Börja med att ta ett 12"x12" cardstock. Skär ut en bit som är 4½"x12" och en som är 4½"x1". Den minsta biten kommer att bli gånggärnet på kortet. 



Gånggärnsbiten bigar du i mitten.


Och sedan viker du ihop den. Denna kan du nu lägga åt sidan tills vidare.



På 12" sidan av  din stora bit, bigar du på 1½", 3", 4½", 6", 7½", 9" och 10½". 



Rotera sedan biten och biga på 1½" och på 3".



Nu är det dags att ta fram saxen. Klipp ner längs 3" och in tillbaka till 1½". 



Klipp sedan ner två rutor längs 4½", och klipp helt bort den översta rutan. 




På den nedre rutan klipper du tillbaka till 3". 



Klipp ner två rutor på 6" och klipp bort dessa två rutor. 



Klipp sedan ner en ruta på 7 ½" och klipp bort den rutan. 



Från tomrummet i mitten klipper du sedan in till höger till 7½". 



Slutligen klipp in den översta rutan till 9". 



Vik sedan in 10½", 9", 7½", 6", 4½", 3" och 1½", som bilderna nedan visar.




Sätt sedan lim på de vänstra rutorna och sätt ihop dem med de högra rutorna. 


Då kommer det att se ut ungefär så här: 



Nu är det dags att ta fram gånggärnet igen. Sätt ner ditt kort med den längsta sidan mot bordet, och limma en rand längst ut. 



Sätt sedan fast gånggärnet på detta (som bilden nedan visar).


Nu limmar du på gånggärnet som bilden nedan visar.


Och sedan sätter du ihop detta som bilden nedan visar.



Klart!
Nu är det bara att dekorera!


Så här blev mitt färdiga blocks card. Detta kort är perfekt när man har en massa spillbitar som man inte vet vad man ska göra med. De är perfekt att dekorera ett kort som denna med. Jag har dekorerat med lite blandade dekorationer. Metallblommorna kommer från mina egna gömmor, men det finns andra fina metalldekorationer här>>> Knapparna kommer även de från mitt egna förråd, men JE har andra varianter av knappar här>>> Texterna har jag stansat ut i min Big Shot maskin i samma papper som stommen. Dessa har jag sedan gjort glansiga med hjälp av glossy accents. Jag har även chalkat alla kanter på stommen med Distress - vintage photo.





Hoppas ni också blev inspirerade att göra ett sådant här kort. 

Syns om en vecka!

//DT-Irmelin


Material från JE Scrap och Hobby
ScrapBerry's - Cardstock - Brown Sienna
ScrapBerry's - Cardstock - Deep Brown
ScrapBerry's - I love cooking recipes
ScrapBerry's - I love cooking cook-book
Glitterpapper
Strukturpapper
Rhinestones
Wind of travel - metallramar
Glossy accents
Tim Holtz - Distress ink pad - Vintage Photo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar