fredag 16 oktober 2015

Tick tack

I dag visar jag er en gammaldags ringklocka som jag altrat.
Våran Dt-Mamma var och hälsade på mig här för ett tag sedan och hade då med sig en klocka, som hon tyckte jag skulle altra! =) Kul och annorlunda.
Jag började med att skruva i sär klockan och tog bort glaset, målade sedan de vita siffrorna med en vintagefärg som jag hade i mina egna gömmor.
Efter det valde jag ut ett papper fån Scrapberry som heter Antique shop discovery. Satt och pillade och skar ut motivet som jag tyckte passade in i klockans mitt, sen var det bara till att försöka få den på plats så försiktigt som möjligt och limma lite med förstås.


Sen montera på glasrutan och det igen, så det blev en hel klocka igen. =)
Från grunden var klockan klarblank, så för att kunna måla på den så var jag tvungen att grunda med Gesso. Det gör den blanka ytan matt och att färgen lättare ska täcka och fastna. Nu ville jag ju visserligen att det skulle se lite slitet ut, så jag målade bara ett lager med färg, så att det visa lyste igenom av det vita och det blev lite flammigt med färgen.
Använde då samma färg som jag färglade siffrorna med.
Bandet som jag klätt runt glaset på urtavlan och som jag även gjort en lite rosett med kommer ifrån Scrapberry.
Sitter även en liten fjäril i hörnet av urtavlan och den fanns också i mina egna gömmor.
den som letar han finner! ;)

Hoppas jag har inspiererat er att finna en klocka nu att altra på erat egna sätt och kanske med lite ideér även från detta. ;)

Var rädda om er nu, så ses vi nästa vecka igen! ;)
Kramizar från Dt-Eva <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar