söndag 10 januari 2016

LO med Decofoil

Jag har fått testa på Heidi Swapps decofoil. Jag testade applicera några av hennes gallery prints genom min laminator. Resultatet blev inte det bästa. Men med hennes Minc Foil applicator blir det nog ett mycket bättre resultat, den hittar ni här>>>
Nåväl, det går att använda decofoil utan den maskinen eller laminator. Och jag tänkte visa här hur. Jag har valt att visa hur man kan göra om små dekorationer med hjälp av en Xyron stickermaker eller dubbelhäftande tejp.

Först stansar ni ut eller punchar ut vald form. Papprets färg spelar ingen roll, eftersom ni ska ändå täcka den med foilen. Den sida ni ska täcka vänder ni neråt i stickermakern och drar igenom den.


Det ni då får ut är detta. Se till att gnugga ordentligt över (i detta fall) cirkeln, sedan drar ni loss skyddfilmen.


Ni tar fram den foil ni vill använda och ser till att den silvriga/gråa sidan är uppåt, sedan sätter ni cirkeln med den klistriga sidan neråt. Nu måste ni trycka hårt över cirkeln för att se till att all foil fäster.


Sedan är det bara att dra loss cirkeln och den är täckt av foil. Som ni ser på bilden missade jag att trycka på en liten bit på kanten. Men det är bara att försöka igen. 


Om ni inte har en Xyron, kan ni ta dubbelhäftande tejp och fästa på en bit papper, som bilden nedan visar. Och dra inte bort skyddsfilmen.


Sedan kan ni puncha eller stansa ut de former ni vill täcka. Nu kan ni dra bort skyddsfilmen från formerna och göra som jag skrev tidigare. Den klistriga sidan ner mot den silvriga/grå sidan av foilen. Och glöm inte trycka hårt.


 Och nu är det bara att dra loss (i mitt fall) stjärnorna. Och så fina de blev i guld!


Av mina cirklar och stjärnor, valde jag att göra en layout. I denna tog jag även av Heidi Swapps gallery prints. Jag stansade ut bokstäver i mirror card, samt använde även detta som bakgrund på kortet på min katt. Slutligen målade jag med inka gold längs kanterna och skvätte lite färgsplatter på LO:n. Hoppas att jag har lyckats att inspirera er till att också testa decofoil. Det var riktigt roligt!


//DT-Irmelin


Material jag använt hittar ni här:
ScrapBerry's - Cardstock - Light Blue
Tonic Studios - Mirror Card Pack - Christmas Gloss 7
Heidi Swapp - Gallery Prints - Minc Signature
Inka Gold - Guld

Kommer snart till butiken:
Decofoil - Gold

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar