torsdag 5 maj 2016

KortAsk



F
ör nått år sedan var jag på en träff där en tjej gjort ett underbart kort. Givetvis ville jag göra nått nytt och fick då låna hennes för att göra mig ett eget. Efter det har det blivit en hel del av detta kort då jag tycker att de är så mycket roligare när man ska ge bort nått att ge en egengjord liten ask och kort i ett


 Jag använder mig av ett papper - 12x12 tum 
skär
tre remsor på vardera 2 ½ tum
Dessa bigar jag med 1 tum mellanrum
(bigar - drar med ett falsben
så det blir en skåra så att det blir lättare att vika och att
pappret ej bryts )
När jag gjort detta vänder jag på pappret och gör samma
sak men skjuter på ½ tum
Vik sedan så att det blir som en solfjäder och limma ihop de tre remsorna så at det bir en lång som du sedan me limmar ihop i ändarna och viker ner som du ser på bild 3

Ett råd är nu att man inte är lika envis som jag utan att man använder sig av en limpistol eller ett snabbtorkande lim. Man kan antingen göra en egen cirkel av en remsa som är ½ tum bred eller som jag gjort skurit av en bit av en toarulle. Limma sedan fast "solfjädern" på rullen som du ser här på bilden intill. Om det inte blir snyggt gör inget då man lätt kan dölja det med något utstansat eller ett fint band.

När jag har kommit så långt är det dags att göra locket. Här kan man göra på en massa olika vis som att göra ett kort genom att vika till en kortstomme och göra hål så att man kan komma till själva asken eller som jag tycker om är att bara göra ett lock och sätta fast det med en brad - jungfruben.

Sen tycker jag om att bygga upp lite så här har jag stansat ut av en spellbinders lite olika storlekar och bygger sedan upp dem med några 3D kuddar.
En miss som jag gjorde i början var att jag tog en brad som var alltid för liten.
Ta gärna en med lite längre ben då det blir snyggare om locket sitter löst och inte pressat ihop då det gärna då lyfter sig i den motsatta kanten och asken förblir inte stängd

Nu återstår det att dekorera efter smak och att lägga nått givetvis i själva asken ;)
Detta kort tänkte jag att min dotter skulle få på skolavslutningen med ett litet passande hänge eller nån kedja i.


Pappret som jag har använt mig av är ScrapBerry´s - Bream land Iris Bloom
3D kuddar
blomspets
charm
brad
pärlnål
blommor och blad

Hoppas detta kan inspirera er och jag önskar er alla en underbar helg med mycket sol och värme
/// DT - Lotta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar